Friday, May 18, 2007

大马警察的形象

看到you-tube上大马警察接受贿赂的影片,真的很无奈。。。这也令我想起年前的亲身经历。。。

还记得有一天晚上放学后,如往常一样驾车回家。当时大约10.30pm 左右,就在通往笨珍市区的第一个交通灯前,有左右两条车道。由於我要向右转,因此便靠右行驶。

奇怪,右边的车道行驶速度怎么特别慢。我随着车龙慢慢前进,到交通灯前时,哦。。原来前方发生了交通事故,几位仁兄和交警正在那里指指点点。

事不关己,己不忧心。我在交通灯前耐心的等候。绿灯了,在我前方的车开始前进。由於右边的车道被发生交通事故的车挡住了,因此要向右转的车只好先靠左,然后再右转。

在确定交通灯还是绿色时,我随着前方的车转入右边的路口(A路口)。就在这时,迎面来的一辆车竟然闯红灯,转入A路口。还好我当时的速度很慢,不然的话,又是另一起交通事故。

正在庆幸的当儿,站在A路旁的两名警察向我挥手,示意要我停车。我放慢速度,停下车。尾随我的车都逐一超越我。

打开车镜,其中一名警察(警察A)趋向前来:“Cik, kenapa lampu isyarat sudah merah, awak masih jalan lagi?”

“Encik,awak pasti ker lampu isyarat sudah merah? Semasa saya lepas, lampu masih hijau lagi.”

“Tapi dari arah pandangan saya, lampu sudah merah.”

“Memanglah, sebelah Encik punya lampu mestilah merah., barulah sebelah saya punya lampu hijau.”

“........ keluarkan IC dengan Lesen.....”

我取出了IC和驾照,他看了看,说:“Cik, saya mahu saman lar, sebab Cik teruskan jalan semasa lampu merah.”

“Kalau Encik nak saman, Encik patut saman kereta depan saya. Dia juga jalan masa lampu merah, kenapa Encik tak tahan dia?”

“ooo.... dia tu nak hantar orang ke hospital, so, saya lepaskan dia.”

“Sebab itu Encik tahan saya untuk ganti lar....”

“Eh ah..... Cik betul betul tak berhenti masa lampu merah, sebab itu saya baru tahan cik.”

“Kalau begitu, apa pulak kereta kat belakang saya, kenapa Encik tak tahan dia orang? Dia orang ada kat belakang saya, kalau saya tak berhenti masa lampu merah, apa pulak dia orang?”

“。。。。。。”

“Saya sangat pasti, semasa saya lalu, lampu masih hijau. Lagipun, depan ada kemalangan, Trafik ada kat depan, saya tak kan bodoh sampai tahap ini, lampu merah pun nak jalan. ”

“Saya mau buka saman sekarang.”

“Kalau Encik nak saman, saman lar. Saya tak akan bayar saman, kalau kena pergi mahkamah, saya pun tak akan mengaku salah. Saya akan minta bicara, sebab saya tidak salah.”

“Cik kerja kat mana? kerja apa?”

“Pejabat saya dekat pontian, saya adalah seorang peguam.”

“Oooo..... Cik tunggu sebentar ya.....”

只见他拿着我的IC和驾照,走向他的同伴。不一会儿,另一个警察(警察B)向我的车走来,把我的IC和驾照还给我。

“Kenapapulak, kata nak saman?”

“Minta maaf lah Cik, saya tau Cik tak langgar undang-undang, masa Cik jalan lampu masih hijau lagi.”

“Tapi tadi kenapa kata saya jalan masa lampu merah?”

“Kawan saya yang cakap. Saya tak, saya cakap dengan dia Cik tak salah.”

“Habis, sekarang nak saman ker tak nak?”

“Tak,Cik boleh jalan sekarang. Selamat malam, minta maaf ya Cik.”

“Beritahu kawan awak itu, lain kali, kalau nak saman orang, tengok baik baik, jangan ingat perempuan ajer, boleh bully, tahan orang kalau dia betul betul buat salah. Jangan buang masa orang.”

“Betullah Cik, minta maaf lar, jangan marah Cik. Selamat malam.”

取回IC和驾照,瞪了他一眼,便开车回家。

事后与友人谈起,友人都说:“你还真大胆,竟敢跟警察argue,换作是我,一定完蛋,肯定liao 钱。”

“我又没犯错,为什么不敢和他理论。就是有你们这种人,警察吃钱的风气才会越来越严重。”

难道警察那惩奸除恶,威风凛凛的形象,真的只有在电影里头才能看到吗。。。

3 comments:

Nee Keong said...

In Malaysia, if police are hard working somemore don't rasuah, PIG also can climb tree.

Remember got one time in Penang, i had an car accident, ok.. went to police station lo...

After wait for almost an hour, finally is my turn, then i walk to the counter, after show the office my IC, my licence everything, is time to right report, after he put in my details in the the form, he ask me: " Awak tau typing tak?"

I tell him with confidence, : "ya, saya tau."

Then you know what? He turn the monitor towards me, then pass me the keboard... then he said: "Na.. you sendir type apa yang terjadi lah".

WA Lao.. GENG.

Another time... in KL, I got another accident (yayaya... only 2 accident i have, ok? and this time is my fault, I bang car in front)

the Tol Car people helping to tol car, help me to go police station to settle the report... and then you know what? Because is my fault, I have to pay saman RM300, but if u pay the inspector RM150... can settle liao.

Geng leh.....!!!

Of coz... I paid RM150.... (i know i know.... i rasuah... angel sure will say : Because of u this kind of people lah...)

ai.. boh lui ma.....

Anyway, my point is, police no rasuah... PIG also can climb tree.

angel said...

NK,看了你的故事后,我的第一个想法是:

"Saya Anti Rasuah" 的徽章,是对 "Polis DiRaja Malaysia" 最大的讽刺。

Nee Keong said...

I saw some police do wear that "anti rasuah" badge... but then use the clothes coller to cover it... it didn't really show... haha...

Anyway, most important, if we ourselves do good, police have no reason to "yum" us.