Friday, October 31, 2008

31-10-2008 失而复得

接近中午时分,电话响起,一看,陌生的号码,到底是谁?心理在盘算着。。。

“Hello。。”

“Hello,nama awak XXX ker?”

“Ya?siapa cakap ni?”

“Saya orang yang buang sampah punya,saya dapat satu bag,awak datang tengok ini bag awak ker。。。”

“Encik sekarang kat mana?”

“Saya ada dekat bandar baru ABC。。。Dekat tempat pasar malam,tempat tong sampah besar tu。。。”

“Encik tunggu dulu,kejap lagi saya pergi。。。”

接到这种电话,千万别一个人赴约,于是打电话给老爸,要他陪我一块去。。

载了老爸,半途中,电话又响了。。。

“Awak sudah datang belum?cepat sikit lar,panas lar sini,saya nanti nak gi bank lagi。。。”

“Saya sudah dekat,kejap lagi sampai。。。”

把车驶进 Bandar Baru ABC 时,远远就看到两个身穿制服的清洁工人在垃圾槽前面。。。

把车停下,其中一个,是我常见到的,他手上拿着的,是我的包包!!!!!

他把包包交给我,对我说:“Awak tengok, barang brang awak betul tak。。。biasa macam ini ah,dapat balik,duit semua sudah tak ada lar,cuma barang barang lain tinggal。。。”

“Ok,terima kasih encik。。。”

“Sayanak minta maaf ah,sebab tadi saya ada cari cari dalam bag,nak cari ada tak nombor telepon,lepas tu,baru saya dapat card ini。。。”他扬了扬手中的卡,对我说。。。

“Oh..ok.. saya faham。。。terima kasih。。。”

这是老爸拿了准备好的钱给他。。。

他拒绝了,说不用了。。

但我们还是把钱给了他,以表示谢意。。

他和伙伴连声道谢。。

拿回了我的包包,回到家,把里头的东西都搬出来,一样也没少,除了钱。。。

包包,臭死了。。。

没事没事,洗洗就好。。。

包包,我还是会像以前那样爱你的。。。

呵呵。。

No comments: